Des d'el neixement de la fotografia fins als nostres dies s'han fabricat
un gran nombre de cambres. Amb el pas dels anys aquestes anaven
incorporant noves tecnologies així com també és
reduïa el seu volum, d'aquesta manera el fotógraf s'hi trobava
amb menys complicacions per fer les fotografies i facilitava el seu
transport en el cas de la fotografia de reportatge.
Avui podem parlar de cambres segons el seu format, que fa referència
al tamany del fotograma; aleshores tenim cambres de petit format,
de mig format i de gran format. Apart d'aquestes, també tenim
uns altres tipus de cambres especials com serien les panoràmiques,
les micro-cambres, o les polaroid, entre d'altres. Començarem
parlant de les de petit format anomenades de pas universal o de 135.
Aquest és el grup més conegut pel públic en general
ja que són les més comercials, fan un fotograma de 24x36
mm i entre elles tenim les compactes i les reflex.
Les compactes són les més senzilles d'utilitzar,
aquestes estan indicades pels excursionistes que només volen
tenir una imatge pel record on la qualitat no és el principal
objectiu, només caldra pitjar el botonet i la màquina
ho farà tot. S'ha de dir que avui en dia surten compactes on
nosaltres intervenim més en la manipulació però
seguim amb moltes limitacions respecte amb els models reflex.
Les reflex
conegudes també amb les sigles SLR ( Single Lesn Reflex ) ens
donen un gran nombre de possibilitats, ja que aqui tenim nosaltres tots
els controls a la nostra disposició i a més a més
les òptiques són intercanviables cosa que amb les compactes
no podiem fer. Podriem fer una divisió entre les reflex totalment
manuals i les que incorporen mecanismes automatitzats.
Les primeres serien les més recomanables pels excursionistes
que es volen iniciar, així aprendrem tots els controls bàsics
com el fet de mesurar l'escena amb el fotòmetre incorporat, l'ús
dels diferents diafragmes i el control de la velocitat d'obturació;
tots aquests controls es donaran en el tema de tècnica fotogràfica.
Amb les reflex que incorporen automatismes a part de que tambè
les podem fer servir manualment, inclouen programes automàtics
o semi-automàtics així com l'arrosegament automàtic
de la pel·licula.
Normalment funcionem amb òptiques autofocus on la cambra
ens enfoca el que volen que surti enfocat; d'aquestes contem amb un
gran mercat amb diferents marques i models respecte a les manuals on
són pocs els models nous. Amb tanta varietat també hi
ha varietat de preus ja que quan més innovacions incorporen el
preu es dispara cap a dalt. Si el que volem fer es fotografiar animals
en estat salvatge aleshores haurem de fer una gran inversio en una cambra
i òptica que sigui ràpida per aquest tipus de fotografia
però si pel contrari el que ens atreu és el paisatge o
el retrat a muntanya, amb una reflex manual o automàtica de gamma
mitja en tenim suficient.
Les cambres
de mig format son les que fan un fotograma que va dels 4.5x6 cm
fins als 6x7 cm, son cambres que normalment son manuals i fins
i tot hi ha models que no duen fotòmetre, tenen un ús
majoritariament professional en moda i publicitat però també
funcionen molt bé en el terreny del paisatge. Parlem de que el
fotograma és unes tres vegades superior al del pas universal
d'aquesta manera la qualitat també es triplica sobretot quan
volem fer ampliacions que pasen el 30x40 on el pas universal comença
a perdre qualitat en definició i el gra augmenta.
Les cambres
de gran format, també anomenades de plaques, són aquelles
amb un fotograma superior al 9x12 cm que arriben fins als 18x24 cm,
són utilitzades en publicitat, arquitectura i paisatge; aqui
cerquem el màxim en quant a la qualitat de la imatge, d'aquestes
cambres surten els grans cartells publicitaris ja que amb aquestes
mesures de fotogrames les còpies es poden fer de gran tamany
sense perdre qualitat.
Les
òptiques.
L'òptica
és la part més important en el conjunt de la cambra
ja que segons la qualitat d'aquesta el resultats seran millors o pitjors.
Així que no serveix tenir un cos de cambra molt bo si
després li col·loquem davant una òptica dolenta;
d'aquesta manera resulta millor inversió una bona òptica
que una bona cambra.. Tenim al nostre abast un gran ventall d'òptiques
que les classificarem de la següent manera.
Gran
angular, són les òptiques compreses entre els 8 mm
i els 35 mm ( sempre parlant en format de pas universal ), de 13 mm
cap a baix s'anomenen ull de peix degut a que el vidre de l'òptica
sobresurt d'aquesta en forma d'ull. Imprescindibles per fotografiar
els grans paisatges, les idòneas son les compreses entre els
20 mm fins a 35 mm; per sota de 20 mm les linees fugen amb molta força,
el gran angular és una òptica que dona una gran profunditat
de camp on tot surt gairebé enfocat. Els preus van a l'inversa
dels seus mil·limetres.
Normal,
aquestes son les òptiques on el seu camp de visió és
similar al camp de visió humà, aquestes van des de els
40 mm fins als 60 mm, la seva imatge no distorsiona com la de l'angular.
Per la qualitat que donen tenen un preu assequible.
Teleobjectiu,
aquí parlem d'òptiques a partir dels 60 mm i pot arribar
als 2000 mm. Estan destinats a la fotografia d'esports, periodisme i
fotografia de fauna. En paisatge podem jugar amb la compressió
de l'espai que fan aquestes òptiques, creant imatges de gran
interès.
Zooms,
en principi ens resulta molt atractiva aquesta òptica, ja que
ens permet un angular, un normal i un tele curt en una sola peça,
els inconvenients són que no donen tanta qualitat com una òptica
fixa a més de perdre lluminositat, encara que els fabricants
donen tot de si per crear-ne de molt bons i ràpids, el preu també
puja molt ràpid en aquest cas.
Toni
Barrero ( SEAM )