LES PEL·LICULES FOTOGRÀFIQUES
Tipus
segons format.
Al tema
de càmeres ja es va parlar dels diferents fotogrames que tenim
segons la càmera que feim servir. Recordarem que les reflex són
les que duen pel·lícula de pas universal, també
anomenada de 135 mm amb les clàssiques pel·licules de
12, 24 i 36 fotogrames.
A part teniem les càmeres de mig format amb la seva pel·licula
de 120 o de 220, la diferència esta en que amb la de 220 aconseguim
el doble de fotogrames. Curiosament la més comercial és
la de 120. Les càmeres de gran format utilitzen fulles de pel·licula
individuals, on cada fulla és un fotograma, d'aquesta manera
sacrifiquem molt de temps per la gran qualitat del gran format.
Les
diferents sensibilitats.
La sensibilitat
de la pel·licula és podria definir com el poder de captació
de llum que tenen les particules de iodur de plata que conté
la emulsió, aquestes particules de ioudur popularmente es coneixen
com el gra de la imatge. Quan més ràpidament reacciona
la pel·lícula a la llum més ràpida és
la pel·licula, parlem de alta sensibilitat, en canvi quan té
una reacció lenta parlem de pel·licules de baixa sensibilitat,
aquesta ens dona una imatge amb més qualitat que la d'alta sensibilitat
però pel contrari estem limitats, quan la llum ambiental és
baixa, per fotografiar paisatges. Si volem obtenir el màxim detall
estarem obligats a l'escala baixa de les sensibilitats així com
també al trípode que serà el nostre amic més
inseparable...
A l'hora
de classificar les diferents sensibilitats hi ha unes normes internacionals
establertes. La més utilitzada es la ISO on cada vegada que és
multiplica el seu número, la sensibilitat és el doble.
Una altra normativa és la DIN on per cada increment de tres números
és duplica la sensibilitat. A continuació tenim una taula
orientativa amb les diferents sensibilitats que trobarem al mercat.
ISO
|
25
|
50
|
100
|
125
|
160
|
200
|
400
|
800
|
1600
|
3200
|
DIN
|
15
|
18
|
21
|
22
|
23
|
24
|
27
|
30
|
33
|
36
|
D'aquesta
manera amb baixa sensibilitat, de 100 ISO cap a baix ens donara un alt
contrast i a l'inversa amb alta sensibilitat. Quant al gra amb baixa
sensibilitat obtindrem un gra molt petit junt amb una bona qualitat
si parlem de nitidessa i a l'inversa amb alta sensibilitat, es considera
alta a partir de 400 ISO. Això és vàlid tant per
pel·licula color, diapositiva o B/N.
Tipus
de pel·lícules.
Bàsicament hi ha dos tipus, color i blanc i negre, on poden ser
negatives o positives ( diapositves ).
La negativa
és la que ens dona un clixé en negatiu. Haurem de fer
un positiu posterior per tenir el resultat final, el tamany del positiu
es podrà variar tenint en compte els límits a l'hora de
l'aparició del gra, si no el volem. Els clixés ens permetran
treure un número indefinit de còpies sense que la qualitat
d'aquesta canvi-hi. El procés per treure la còpia pot
ser automàtic que és el que fan la majoria dels laboratoris
o manual. Aquest s'haura de fer en un laboratori professional, la qualitat
serà superior sobretot si ens apliquen un bon paper, però
per contra ens tocarà buidar més la butxaca.
La pel·lícula
diapositiva també anomenada transparència no és
molt diferent de la negativa. El procès del revelat fa que la
imatge sigui positiva, d'aquesta manera quan la muntem amb marquets
ens permet projectar-la amb un projector de llum i trobem un mitjà
de presentació que s'utilitza molt a l'hora de mostrar-les, un
mitja que a nosaltres que fem muntanya, ens funciona molt bé.
La imatge projectada és d'una gran qualitat ja que és
la projecció de l'original.
D'una diapositiva es poden treure copies en paper també en procès
manual o automàtic, però aquesta opció ens surt
molt més cara que treure còpies del film en negatiu. S'ha
de dir que amb un bon paper el resultat es immillorable si el laboratori
ho fa bé. A partir de la diapo és pot fer un duplicat
amb la posterior pèrdua de qualitat, això vol dir que
quan estem disparant, si creiem que la imatge tindrà un bon resultat,
convé fer un altre dispar per no tenir de fer després
un duplicat de seguretat.
Una altre aspecte que té la diapositiva és que no tenen
tant marge d'error com la pel·lícula negativa. Amb la
negativa al laboratori ens fan una compensació amb una posterior
perdua de qualitat, la diapositiva és més xivata i per
valorar els resultats és més aconsellable.
Que triem?
si el que ens interesa es treure moltes còpies en paper, aleshores
hem de triar la pel·lícula negativa. Si pel contrari volem
mostrar les imatges a un gran públic i fer boniques projeccions
amb els nostres amics per comentar-les a fons ens haurem de decantar
per la pel·lícula de diapo.
Color o
B/N ? des de que va sortir la imatge en color molts són els que
creien en la desaparició del blanc i negre, però si feim
una ullada al mercat d'avui en dia ens adonarem de la gran quantitat
de pel·licula que existeix en B/N. En part quan ens iniciem a
la fotografia artistica comencem pel B/N i posteriorment nosaltres podrem
intervenir en la còpia final amb uns coneixement de laboratori
b/n. En fotografia de muntanya s'estila més el color, sobretot
la diapo però no hem d'oblidar que els grans mestres del paisatge
tenen bona part de la seva obra en b/n. En definitiva la solució
es provar-ne les dues opcions i quedar-mos amb la que més ens
agradi.
Toni B. (SEAM)