Amb el
contingut d'aquest tema sabrem com hem de seleccionar els dos mecanismes
més importants que té la nostra càmera rèflex,
el diafragma i la velocitat d'obturació. Recordant la funció
del fotòmetre aquest ens orientava quan teniem l'exposició
correcta, aquesta exposició vé donada per un difragma
i per una velocitat d'obturació que nosaltres col·loquem
previament a la càmera. Abans de tot explicarem que és
el diafragma i la velocitat d'obturació.
Diafragma.
És un mecanisme que està situat a l'interior de l'òptica
i que varia el diàmetre d'obertura d'aquest, d'aquesta manera
es varia la quantitat de llum que passa a través de l'òptica.
El mecanisme està format per unes aspes que es podem obrir i
tancar fins una certa mida. Les diferents mides es mostren com a un
"número f", quan més elevat és aquest
númefo f el fiafragma es més tancat per tant tenim una
entrada baixa, si pel contrari aquest nº f es baix l'obertura del
diafragma es més oberta, per tant ens entrara molta llum. A continuació
es detalla l'escala de numeros f que normalment trobarem a la nostra
càmera.
32 27 22 19 16 13 11 9.5 8 6.7 5.6 4.7 4 3.5 2.8 2 1.7 1.4 1.2 1
Els números
marcats en negreta corresponen a pasos sencers de diafragma mentre que
els altres son pasos intermedis, aquests intermedis no venen marcats
a totes les òptiques. Per exemple, si nosaltres pasem de f 8
a f 11 reduim la entrada de llum a la mitat i si pel contrari pasem
de f 8 a f 5.6 deixem pasar el doble de llum.
Quin
diafragma he de triar?
Depèn
del tipus de fotografia que ens interessi ja que hem de tenir en compte
la profunditat de camp. La profunditat de camp ens dona el rang de distància
enfocada de la imatge; què volem dir amb això?. Que la
màxima profunditat de camp a l'imatge és que tot surt
pràcticament enfocat i nítid llevat del que tenim més
a prop de la càmera, ja que la nostra òptica té
una distància mínima d'enfoc. Si ens interesa el màxim
d'enfoc tenim de fer servir diafragmes tancats, de f 8 cap a amunt que
pot ser f 22 o f 32 segons la nostra òptica, pel paisatge normalment
volem el màxim d'enfoc llevat de vegades que ens interesa només
enfocar un cert punt de la imatge. Al contrari de tot això tenim
una menor profunditat de camp quan disminuim el nºf de 8 cap a
baix, quan més petit es el nº f l'enfoc es redueix al que
nosaltres veiem per la càmera, hem de tenire en compte que nosaltres
no veurem la profunditat de camp si la nostra càmera no duu el
botó de la previsualització; aleshores ens hem de guiar
per l'escala que algunes òptiques duen, si no és així
el veurem a la còpia o a la diapo. El control de la profunditat
de camp requereix pràctica en un principi, però s'agafa
ràpidament.
Tot aquest embolic encara s'embolica una miqueta més ja que ens
falta la velocitat d'obturació, que va estretament lligada amb
el diafragma.
Que
és la velocitat d'obturació?
És
un mecanisme que té el cos de la càmera destinat a controlar
el temps d'exposició que té la pel·licula a la
llum que entra pel diafragma, per tant així també controlem
la quantitat de llum que entra.
Aquest
mecanisme solen ser unes cortinetes metàl·liques que s'obren
i es tanquen a una velocitat que nosaltres predeterminem, en alguns
casos en lloc de ser cortinetes metàl·liques son de teixit
(tela).
Estem parlant
de velocitats, però ¿quines velocitats i en quina mesura
parlem? Segons la nostra càmera podem tenir o un ampli vano de
velocitats o un vano més reduit, en una càmera rèflex
de gamma mitja tindrem desde la posició B (bulb) on podem tenir
l'obturador obert desde 1 segon fins a totes les hores que nosaltres
volguem, fins a 1/1000 de segon on podrem congelar un subjecte en estat
normal; aquestes velocitats pel paisatge ja són bastant correctes
ja que parlem de imatges molt estàtiques. Les càmeres
d'alta gamma que tenen velocitats de fins a 1/8000 només es fan
servir per fotografiar subjectes en moviment con poden ser atletes o
vehicles a gran velocitat. A continuació tenim una escala de
velocitats, les més comunes :
B 1s ½ ¼ 1/8 1/15 1/30 1/60
1/125 1/250 1/500 1/1000 1/2000
Quan més baixa és la velocitat més llum pasa i
la pel·licula més temps està exposada. Al mateix
que amb el diafragma quan nosaltres pasem d'una velocitat a d'altra
deixem passar el doble o la meitat de llum.
A 1/15 pasa la meitat de llum que a 1/8.
A 1/15 pasa el doble de llum que a 1/30.
Quam disparem
amb la càmera si no fem servir trípode hem de tenir en
compte que no es convenient fer servir velocitats inferiors equivelents
als mil·limetres que ens marca la nostra òptica, es a
dir, si fotografiem un paisatge amb un angular de 28 mm sense trípode
no es convenient disparar a velocitats inferiors a 1/30 ja que la imatge
final pot sortir moguda pel pols de la nostra mà o altres factors
com l'equilibri. Aquesta perdua de qualitat es farà notar sobretot
a l'hora d'ampliar la còpia final, en definitiva, si ens agrada
el paisatge i volem una bona qualitat en les nostres imatges, haurem
de carregar amb el trípode.
Toni B. (SEAM)