|  
         EN 
          BTT PER LES MUNTANYES CELESTIALS DE 
          KIRGUIZISTAN
 Núria Monmany, Francesc Grau, Pere Esteban
 | 
   
    | 
 
            |  |   
            | Passant 
                el coll d'Ingilcheck (3.826 m.) direcció al Khan Tensfi |  | 
 
          | 
Tien 
                Shan, les Muntanyes Celestials, és el nom que els pobladors 
                xinesos que van viure fins al segle VIII a les terres de l'actual 
                Kirguizistan van donar a la serralada que ocupa la meitat est 
                d'aquesta ex-república soviètica. I és que 
                no n'hi ha per menys: es tracta del massís amb les muntanyes 
                de set mil metres més septentrionals del món, de 
                manera que els paisatges glacials són comparables als de 
                l'Himàlaia. La riquesa paisatgística d'aquesta magnífica 
                serralada, però, no s'acaba aquí i un dels seus 
                trets característics són els grans contrastos, que 
                es produeixen en distàncies molt curtes. La 
                travessa que aquest estiu vam fer recorre aquesta impressionant 
                serralada combinant el que es podria anomenar com btt-turisme 
                (per distingir-ho del cicloturisme convencional) i el trekking. 
                Arriba fins als peus de la segona glacera més llarga del 
                continent, la del Khan Tengri, travessa els paisatges més 
                variats, i permet entrar en contacte amb els pastors semi-nòmades, 
                conèixer el seu estil de vida i, amb tota seguretat, la 
                seva hospitalitat, tot compartint-hi un àpat a base de 
                pa i derivats de la llet, tot fet a casa. Vam 
                arribar a Bishkek a les dues de la matinada del dia 13 d'agost. 
                Vam dedicar el dia a canviar bitllets, comprar mapes i buscar 
                (infructuosament) un diccionari kirguís - anglès. 
                El següent dia vam agafar un autobús que ens va deixar 
                a Karakol, la capital de l'oblast (província) més 
                oriental del país, a tocar de la Xina i el Kazakhstan. 
                Vam passar-hi dos dies que ens permetrien preparar-nos per la 
                primera part del viatge i fer una primera presa de contacte amb 
                els paisatges que ens acompanyarien, així com visitar el 
                segon mercat de bestiar en importància d'Àsia Central. 
                 |  | 
   
| 
 
          |  |   
          | Iurtzs 
              (cabanes dels nòmades) a la riba del llac Sang Kui |  | 
          | Després 
              del mercat vam començar la ruta, que ens havia de dur fins 
              al Khan Tengri. Vam estar tres dies pràcticament sols (uns 
              tres vehicles diaris passaven per la pista, i eren o militars o 
              de transport de turistes), vam creuar un coll de més de 3800 
              m i vam descobrir el gran contrast de paisatge entre la cara nord 
              de les muntanyes i la cara sud. La primera és verda i podria 
              semblar dels Alps, mentre que la cara sud és extraordinàriament 
              seca i només hi creix l'estepa. No podem oblidar que estem 
              a una de les zones més allunyades de qualsevol oceà 
              del planeta. Vam conèixer un dels racons més desolats 
              del país: una ciutat minera, on queden només algunes 
              famílies miserables, que vam abandonar cames ajudeu-me. I 
              vam entrar en zona d'exclusió militar (per raó de 
              la propera frontera amb la Xina), on només es pot entrar 
              amb un permís oficial expedit pel govern. Vam 
              passar les dues primeres nits amb la tenda al mig del no res, sense 
              poder treure'ns del cap del tot les paraules de la noia de l'oficina 
              de turisme advertint-nos que quinze dies abans a un motorista alemany 
              li havien sortit els llops. La tercera nit, ja al final de la pista 
              que s'acosta al Khan Tengri, la vam passar al costat d'un refugi 
              on vam sopar. És en aquest refugi on deixaríem les 
              bicis els dos dies següents, mentre aniríem fins al 
              peu de la segona glacera més llarga d'Àsia a seguint 
              una vall amplíssima, tot esquivant els múltiples braços 
              del riu gegantí que hi baixa. La nostra intenció, 
              inicialment, era de dormir al final de la gelera, però el 
              temps es va complicar, van començar a caure tempestes i ens 
              vam espantar perquè en el camí de tornada havíem 
              de creuar diversos torrents que podien créixer i fer-se infranquejables. 
              Vam acampar un cop vam haver creuat tres dels quatre torrents. L'endemà 
              vam creuar el quart a cavall, tal com havíem convingut amb 
              un pastor el dia anterior. La 
              ruta que havíem planejat inicialment no era practicable perquè 
              el riu s'havia endut un pont la primavera anterior i totes les alternatives 
              que hi havia tenien el mateix problema, de manera que només 
              podíem tornar enrere. Per tal de guanyar temps per poder 
              recórrer més país vam demanar al refugi que 
              avisessin un taxi per ràdio; així va ser com vam desfer 
              el camí fins a Karakol. |  | 
   
| 
 
          |  |   
          | Pujant 
              al Sveck Pass (4.021 m.) |  | 
          | El 
              dia següent el vam dedicar a fer una etapa planera, al llarg 
              de la riba sud del llac Issyk Kul (el segon llac de muntanya més 
              gran després del Titicaca) per fer nit al peu del port ciclable 
              més alt del país. L'endemà el vam atacar, sortint 
              des dels 1.700 m del llac. La pujada era llarguíssima (62 
              km) i ens calia creuar un primer port de 3.700 m, després 
              del qual hi havia una esplanada d'uns 15 km de llarg. Hi vam trobar 
              un paisatge nou: una plana amb turons escampats (tots ells de més 
              de 4.000 m) cadascun dels quals amb una formidable gelera. Malgrat 
              el temps, que començava a embolicar-se i l'hora que era, 
              les ganes de fer el port van poder més que el nostre seny 
              i el vam pujar. I així va ser com a un quart de set abandonàvem 
              el Suek Pass (4.021 m), sabent que a les vuit se'ns faria fosc i 
              que ens podia enganxar una tempesta de neu en qualsevol moment. 
              De fet, quan la tempesta era imminent, va passar un camió 
              que venia d'una mina d'or i ens va agafar. Durant la baixada hi 
              havia alguns revolts molt tancats i per culpa d'això, la 
              càrrega del camió ens va trencar un manillar. Ens 
              semblava que allò era el final de la travessa. De 
              moment però vam seguir amb els nostres plans i l'endemà 
              vam prendre un bus fins a l'extrem occidental del llac Issyk Kul, 
              i d'allí un taxi fins a Kochkor, on vam dedicar tot un matí 
              a arreglar el manillar, que vam substituir, no sense dificultats, 
              amb el d'una bicicleta de passeig. Pintoresc però eficaç. 
              De manera que podríem acabar la ruta tal com la teníem 
              planejada, travessant les regions del Song Kul (un llac molt gran 
              situat a 3.000 m), de Jumgal i de Suusamyr, de retorn a la capital 
              del país. Es tracta d'una zona més habitada, de muntanya 
              més baixa (només algun 4.000) però de paisatges 
              igualment bonics i diferents als que estem acostumats). Durant aquesta 
              segona travessa cal destacar dues baixades de més de 50 km 
              de llarg, un autèntic plaer ben merescut, després 
              de les llarguíssimes pujades, i el contacte amb la gent del 
              país, de qui ens va sorprendre la gran hospitalitat. |  | 
   
    |  |  
         
        
          | Els 
              dies que ens faltaven per tornar els vam passar fent un nou trekking 
              pel parc nacional d'Ala Archa, al sud de Bishkek. De nou hi vam 
              retrobar les glaceres i els paisatges alpins. Una nevada durant 
              la nit anterior ens va impedir fer un cim de 4.500 m (només 
              dúiem un calçat i eren bambes) i tot just vam passar 
              la línia dels 4.000 m. L'avió 
              ens va tornar a Catalunya amb una velocitat impertinentment elevada, 
              acostumats com estàvem a assaborir cada metre del nostre 
              recorregut, veure escolar-se l'Uzbekistan, el Turkmenistan, l'Azerbadjan, 
              Geòrgia, Turquia i mitja Europa en qüestió d'hores 
              ens trencava els esquemes i ens recordava que l'endemà tornaríem 
              a les nostres vides atrafegades de la societat occidental, tan diferent 
              de la dels pastors kirguisos amb qui havíem compartit durant 
              més de tres setmanes uns paisatges meravellosos que mai no 
              oblidarem. Pere 
              EstebanNúria Monmany
 Cesc Grau
 
 |  |