EN
BTT PER LES MUNTANYES CELESTIALS
DE
KIRGUIZISTAN
Núria Monmany, Francesc Grau, Pere Esteban
|
|
Passant
el coll d'Ingilcheck (3.826 m.) direcció al Khan Tensfi |
|
Tien
Shan, les Muntanyes Celestials, és el nom que els pobladors
xinesos que van viure fins al segle VIII a les terres de l'actual
Kirguizistan van donar a la serralada que ocupa la meitat est
d'aquesta ex-república soviètica. I és que
no n'hi ha per menys: es tracta del massís amb les muntanyes
de set mil metres més septentrionals del món, de
manera que els paisatges glacials són comparables als de
l'Himàlaia. La riquesa paisatgística d'aquesta magnífica
serralada, però, no s'acaba aquí i un dels seus
trets característics són els grans contrastos, que
es produeixen en distàncies molt curtes.
La
travessa que aquest estiu vam fer recorre aquesta impressionant
serralada combinant el que es podria anomenar com btt-turisme
(per distingir-ho del cicloturisme convencional) i el trekking.
Arriba fins als peus de la segona glacera més llarga del
continent, la del Khan Tengri, travessa els paisatges més
variats, i permet entrar en contacte amb els pastors semi-nòmades,
conèixer el seu estil de vida i, amb tota seguretat, la
seva hospitalitat, tot compartint-hi un àpat a base de
pa i derivats de la llet, tot fet a casa.
Vam
arribar a Bishkek a les dues de la matinada del dia 13 d'agost.
Vam dedicar el dia a canviar bitllets, comprar mapes i buscar
(infructuosament) un diccionari kirguís - anglès.
El següent dia vam agafar un autobús que ens va deixar
a Karakol, la capital de l'oblast (província) més
oriental del país, a tocar de la Xina i el Kazakhstan.
Vam passar-hi dos dies que ens permetrien preparar-nos per la
primera part del viatge i fer una primera presa de contacte amb
els paisatges que ens acompanyarien, així com visitar el
segon mercat de bestiar en importància d'Àsia Central.
|
|
|
Iurtzs
(cabanes dels nòmades) a la riba del llac Sang Kui |
|
Després
del mercat vam començar la ruta, que ens havia de dur fins
al Khan Tengri. Vam estar tres dies pràcticament sols (uns
tres vehicles diaris passaven per la pista, i eren o militars o
de transport de turistes), vam creuar un coll de més de 3800
m i vam descobrir el gran contrast de paisatge entre la cara nord
de les muntanyes i la cara sud. La primera és verda i podria
semblar dels Alps, mentre que la cara sud és extraordinàriament
seca i només hi creix l'estepa. No podem oblidar que estem
a una de les zones més allunyades de qualsevol oceà
del planeta. Vam conèixer un dels racons més desolats
del país: una ciutat minera, on queden només algunes
famílies miserables, que vam abandonar cames ajudeu-me. I
vam entrar en zona d'exclusió militar (per raó de
la propera frontera amb la Xina), on només es pot entrar
amb un permís oficial expedit pel govern.
Vam
passar les dues primeres nits amb la tenda al mig del no res, sense
poder treure'ns del cap del tot les paraules de la noia de l'oficina
de turisme advertint-nos que quinze dies abans a un motorista alemany
li havien sortit els llops. La tercera nit, ja al final de la pista
que s'acosta al Khan Tengri, la vam passar al costat d'un refugi
on vam sopar. És en aquest refugi on deixaríem les
bicis els dos dies següents, mentre aniríem fins al
peu de la segona glacera més llarga d'Àsia a seguint
una vall amplíssima, tot esquivant els múltiples braços
del riu gegantí que hi baixa. La nostra intenció,
inicialment, era de dormir al final de la gelera, però el
temps es va complicar, van començar a caure tempestes i ens
vam espantar perquè en el camí de tornada havíem
de creuar diversos torrents que podien créixer i fer-se infranquejables.
Vam acampar un cop vam haver creuat tres dels quatre torrents. L'endemà
vam creuar el quart a cavall, tal com havíem convingut amb
un pastor el dia anterior.
La
ruta que havíem planejat inicialment no era practicable perquè
el riu s'havia endut un pont la primavera anterior i totes les alternatives
que hi havia tenien el mateix problema, de manera que només
podíem tornar enrere. Per tal de guanyar temps per poder
recórrer més país vam demanar al refugi que
avisessin un taxi per ràdio; així va ser com vam desfer
el camí fins a Karakol.
|
|
|
Pujant
al Sveck Pass (4.021 m.) |
|
El
dia següent el vam dedicar a fer una etapa planera, al llarg
de la riba sud del llac Issyk Kul (el segon llac de muntanya més
gran després del Titicaca) per fer nit al peu del port ciclable
més alt del país. L'endemà el vam atacar, sortint
des dels 1.700 m del llac. La pujada era llarguíssima (62
km) i ens calia creuar un primer port de 3.700 m, després
del qual hi havia una esplanada d'uns 15 km de llarg. Hi vam trobar
un paisatge nou: una plana amb turons escampats (tots ells de més
de 4.000 m) cadascun dels quals amb una formidable gelera. Malgrat
el temps, que començava a embolicar-se i l'hora que era,
les ganes de fer el port van poder més que el nostre seny
i el vam pujar. I així va ser com a un quart de set abandonàvem
el Suek Pass (4.021 m), sabent que a les vuit se'ns faria fosc i
que ens podia enganxar una tempesta de neu en qualsevol moment.
De fet, quan la tempesta era imminent, va passar un camió
que venia d'una mina d'or i ens va agafar. Durant la baixada hi
havia alguns revolts molt tancats i per culpa d'això, la
càrrega del camió ens va trencar un manillar. Ens
semblava que allò era el final de la travessa.
De
moment però vam seguir amb els nostres plans i l'endemà
vam prendre un bus fins a l'extrem occidental del llac Issyk Kul,
i d'allí un taxi fins a Kochkor, on vam dedicar tot un matí
a arreglar el manillar, que vam substituir, no sense dificultats,
amb el d'una bicicleta de passeig. Pintoresc però eficaç.
De manera que podríem acabar la ruta tal com la teníem
planejada, travessant les regions del Song Kul (un llac molt gran
situat a 3.000 m), de Jumgal i de Suusamyr, de retorn a la capital
del país. Es tracta d'una zona més habitada, de muntanya
més baixa (només algun 4.000) però de paisatges
igualment bonics i diferents als que estem acostumats). Durant aquesta
segona travessa cal destacar dues baixades de més de 50 km
de llarg, un autèntic plaer ben merescut, després
de les llarguíssimes pujades, i el contacte amb la gent del
país, de qui ens va sorprendre la gran hospitalitat.
|
|
|
Els
dies que ens faltaven per tornar els vam passar fent un nou trekking
pel parc nacional d'Ala Archa, al sud de Bishkek. De nou hi vam
retrobar les glaceres i els paisatges alpins. Una nevada durant
la nit anterior ens va impedir fer un cim de 4.500 m (només
dúiem un calçat i eren bambes) i tot just vam passar
la línia dels 4.000 m.
L'avió
ens va tornar a Catalunya amb una velocitat impertinentment elevada,
acostumats com estàvem a assaborir cada metre del nostre
recorregut, veure escolar-se l'Uzbekistan, el Turkmenistan, l'Azerbadjan,
Geòrgia, Turquia i mitja Europa en qüestió d'hores
ens trencava els esquemes i ens recordava que l'endemà tornaríem
a les nostres vides atrafegades de la societat occidental, tan diferent
de la dels pastors kirguisos amb qui havíem compartit durant
més de tres setmanes uns paisatges meravellosos que mai no
oblidarem.
Pere
Esteban
Núria Monmany
Cesc Grau
|
|