CRISTINA BUESA
TOSES
El Ministeri de Foment estudia les al·legacions del projecte per millorar el traçat de la carretera N-152 entre Ribes de Freser i el nucli de la Molina, a Alp (Cerdanya), que transcorre per la sinuosa collada de Toses. El Govern central va presentar a finals d'octubre els estudis informatiu i d'impacte ambiental de les quatre possibles alternatives. Ajuntaments, particulars, Generalitat, grups ecologistes i plataformes ciutadanes han al·legat contra l'obra.
Les seves posicions van des dels que qüestionen completament la reforma fins als que accepten la nova via amb condicions.
TÚNELS
Dues de les opcions que preveu el projecte segueixen parcialment la carretera actual i s'anomenen Alta 60 i Alta 80, dues xifres que es refereixen a la velocitat per a la qual han estat dissenyades. Les altres dues alternatives, Baixa 60 i Baixa 80, passen per la vall del riu Rigart i suposarien la definició d'un traçat completament nou. En tots dos casos, s'hi inclouen dos túnels, a Ribes i Toses.
Els consistoris d'aquests dos municipis i els de Campelles i Planoles han presentat un escrit d'al·legacions conjunt en què reclamen que es minimitzi l'impacte ambiental. Demanen que es construeixin els passos i falsos túnels necessaris per evitar la contaminació acústica, que es mantingui la N-152 antiga com a via local i que es rebaixi la cota d'entrada al túnel de Toses. També aposten per l'alternativa Baixa 60, encara que preferirien que es desplacés uns metres del riu. Totes aquestes apreciacions es recullen en l'escrit de la Generalitat a Foment.
'SACRIFICI'
L'alcalde de Toses, Gaspar Prat (Independents de Toses), va assegurar ahir que per al municipi "és un sacrifici deixar passar aquesta nova carretera, no pas un avantatge que porta el progrés". I va precisar: "No obstant, ja que s'ha de fer, que sigui al màxim de respectuosa possible amb el medi ambient, el nostre gran valor".
L'Associació de Naturalistes de Girona, que recull els arguments dels grups locals Salvem la Vall del Rigart i L'Arc, dubta de la necessitat de gastar uns 200 milions d'euros "en una carretera per on passen una mitjana de 2.840 vehicles al dia". I insisteixen en la idea que passa per una zona protegida pel Pla d'Espais d'Interès Natural i que s'hauria de garantir la vida de les espècies animals autòctones. La plataforma El Ripollès Existeix! ressalta que el traçat no hauria de superar els 1.300 metres d'altitud per evitar el fred, la neu i el gel. Foment va dir ahir que ignora quant temps trigarà a donar resposta a les al·legacions.
Diari El Periódico,
Gener 2005 |