TRAVESSA A LA SERRA MAJOR DEL MONTSANT
Resum Accés Recorregut Horari Desnivell Època Punts d'interés Clima i Vegetació Equipament
1.- RESUM

Aquesta serra, situada a l'extrem sud-occidental de la serralada pre litoral catalana, és un gran conglomerat oligocènic, pedra montserratina, de 17 km. lineals, orientats de NE. a SO. La seva alçada volta els 1.000 metres i té tres puntes més significatives, la Cogulla (1.065 m.) a l' oest, el Piló dels Senyalets (1.110 m.) al centre i la Roca Corbatera ( 1.165 m.) a l'est.
Situada a la comarca del Priorat, està flanquejada per dues valls, al sud, amb forts espadats i cingles, diversos torrents formen el riu de Ciurana o de la Febró i al nord, amb un caire més suau, també diverses torrenteres configuren la vall del riu Montsant.
Aquesta gran cinglera, aparentment inaccessible, presenta quatre esquerdes per on, amb dificultat, podem tenir accés a la carena principal. Són els anomenats graus i que farem servir per pujar-hi (grau de Sàlfores) i després per baixar (grau d'Agnés), tot resseguint la carena i enfilant-nos al Piló dels Senyalets.
Interessant, divertida i a trossos molt aèria excursió, que ens permetrà gaudir d'unes grans vistes de les serralades pre litorals, de les planes de Lleida i dels Pirineus, des del Balaitous al Port del Compte, tot en un ambient pedregós i desèrtic, en les parts altes, i de pi, alzinar i algun grèvol, a les baixes. També visitarem el singular i pintoresc clot dels Cirerets.

2.- ACCÉS PER CARRETERA

Amb automòbil ens hem de dirigir al poble de la Morera del Montsant i el seu accés només és viable des de Cornudella del Montsant. Aquí s'hi pot arribar des de Reus o bé des de l'Espluga de Francolí i prenent direcció Poblet, Prades i l'Albarca, aquest darrer poble entre Comudella i Ulldemolins.
A la entrada del poble, a l'esquerra, tenim un aparcament per vehicles, on deixarem l'auto.
3.- RECORREGUT

3.- RECORREGUT. L'excursió la farem des de la Morera anant cap a ponent a cercar i pujar pel grau de Sàlfores, per tot seguit travessar el Montsant per la carena, baixar i pujar al Clot del Cirerets i baixar altre cop al poble per la banda de llevant pel grau de l'Agnés. Les referències més importants i horaris sense comptar parades son:

0 minuts.- (710 metres) Sortim del pàrquing en direcció ponent pel carrer principal, per tot seguit pujar pel primer carrer que trobem a la nostre dreta. Només sortir del poble trobarem un trencant i un mapa indicador. Hem de prendre el camí de l'esquerra seguint unes marques de P.R. (pintura groga i blanca) que ens acompanyaran fins a la carena. Al començament aquest camí és planer i en lleugera baixada. El camí de la dreta duu als graus de la Grallera, Barrots i Agnés, per on farem el descens.

15 minuts.- Travessem un torrent. A la nostre dreta, enlairada i allunyada tenim la cinglera. Anem per antics camps aguantats per bancals de pedres mig enderrocats. Hi ha pins, alguna alzina i roure. Romaní, garrics i argelagues es barregen amb alguna vinya.

30 minuts.- Arribem a un llom, per on el camí comença a enfilar-se fort fent revolts.

55 minuts.- El camí arriba a les primeres parets de la cinglera. Seguim fent revolts per entre pedres, per tal d'afrontar el grau de Sàlfores.

1 hora 15 minuts.- Baumes i passamà. (950 m.) Després d'aquest pas, el camí segueix per damunt del cingle. Passos aeris, sense gairebé vegetació.

1 hora 25 minuts.- Racó de Missa. El camí gira 90 graus per prendre direcció NE. Racó extraordinari, impressionant i molt aèria vista a les terres d'Escala Dei, separades de nosaltres per un estimball de 250 metres. Seguim uns metres per damunt de la cinglera, per camí estret, sense vegetació i molt aeri. Compte amb les pedres del camí, no es pot pas esquitllar. Més endavant, entrem al bosc en lleugera baixada (-20 metres). Es comencem a veure sabines.

1 hora 35 minuts. Torrent de la Font Pudenta. Aquest torrent que seguirem per la seva llera, uns metres més endarrera nostre cau cap a el fons de la vall. Anem direcció nord cap a la carena. Malgrat el nom del torrent, no hi trobarem pas cap font.

1 Hora 40 minuts.- Un corriol secundari travessa el nostre camí en direcció Est Oest. No l'hem pas d'agafar.

1 hora 50 minuts.- El nostre torrent fa un gir a la dreta per morir en un pla, sota la carena. Nosaltres ens enfilem per un llom a l'esquerra. S'acaba la vegetació, només resten pedres i algun matoll.

2 hores.- Carena entre el cim de La Cogulla i el Piló de Senyalets (1.060 m.) Impressionant vista dels Pirineus, Seguim la carena direcció N.E. pel camí anomenat de Capçada, ara sense marques de P.R. Ens acompanyaran, a partir d'ara, pedres i sabines.

2 hores 5 minuts.- Pi d'en Cugat. (1.105 m.) Al mig de la carena, gran, rabassut, retorçat i castigat pel vent. Senyal indicador. Davant nostre, seguint la carena, veiem una fita de pedra del cim del Piló. Aquí, l'abandonem per baixar, direcció Nord (esquerra) i pel mig del torrent, cap el singular Clot dels Cirerets.

2 hores 15 minuts.- Clot dels Cirerets (990 m.) Magnífíc pla de 2.000 m2 recobert d'herba de prat i en un gran contrast al paisatge desèrtic i rocallós del seu entorn. El prat està envoltat de petites cingleres abaumades i que el fan inaccessible, llevat per on desaigua i per on hi accedim. Dues nogueres, una extraordinària heura i un grèvol completen la vegetació de l'indret, a més d'una font que neix en una bauma i té un original abeurador pel bestiar. Retornem pel camí per on hem baixat.

2 hores 30 minuts.- Pi d'en Cugat. Seguim per el camí de Capçada, que havíem deixat.

2 hores 40 minuts.- Piló del Senyalets. (1.110 m.) Una gran fita de pedres i d'obra de 2 metres aguanta un vèrtex geodèsic. Un pal indicador i un pessebre l'acompanyen. Seguim la carena direcció N.E. 3 hores.- Pal indicador. Creuament de camins A la dreta surt el camí del grau de la Grallera. Entre pujades i baixades seguim el camí de Capçada.

3 hores 20 minuts.- Pal indicador. Deixem el camí de Capçada i prenem un altre camí a la dreta seguint uns senyals de G.R. (pintures vermelles i blanques) que ens acompanyaran fins el poble de la Morera. El camí que seguíem a 50 metres té un altre pal indicador i més endavant el cim de la Cogulla, el nostre es dirigeix també per carena al grau de l'Agnet en direcció S.O.

3 hores 25 minuts.- Nou pal indicador. Hem de seguir cap el grau de l'Agnet, per carena seguint el G.R. A la nostre esquerra podem distingir l'embassament i poble de Ciurana.

3 hores 35 minuts.- El nostre llom ens du fins el marge de la cinglera. Impressionant i molt aeri espadat de 300 metres damunt del poble de La Morera. Seguim en baixada per l'esmentat marge de la cinglera.

3 hores 45 minuts.- Grau de l'Agnet. Coll estret i baixada ràpida i aèria per torrentera, entre blocs i alzines. Algun flanqueig requereix molta atenció.

4 hores.- S'acaba el fort descens. Entrem al bosc en terreny molt pla.

4 hores 10 minuts.- Pal indicador. A la dreta i en pujada surt el camí de la Grallera. La zona ja no té bosc.

4 hores 15 minuts.- Pal indicador. A l'esquerra surt el camí que en pujada duu al grau de Barrots.

4 hores 20 minuts.- Arribem a La Morera i a l'aparcament.

4.- HORARI

Tal com s'ha vist el rorregut es pot fer tranquil·lament en 4 hores i 20 minuts.

5.- DESNIVELL

El desnivell total de l'excursió és de 650 metres de pujada i 650 de baixada.

6.- ÈPOCA ACONSELLABLE PER A FER L'ASCENSIÓ

Aquesta ruta es pot fer tot l'any, llevat als mesos d'estiu, on la calor pot fer molt penosa l'ascensió.

7.- PUNTS D'INTERÉS

Recorregut: A més del que ja s'ha explicat al respecte del Clot dels Cireres, la morfologia i vegetació del terreny son punts molt interessants. La fauna de la regió es minsa i llevat de cabres i ocells es difícil poder guaitar algun altre tipus de bestiar.

Pel que fa a les vistes tenim:
Una mirada ràpida a ponent ens permetrà contemplar els Ports de Tortosa i la pròpia serra del Montsant, molt enlairada en la carena i que tapa la vista sobre la vall de l'Ebre.
Igual passa a llevant, però si dirigim la mirada al Sud podrem apreciar el mar mig tapat per totes les serres pre-litorals com poden ser les de Prades, Molló o Llaveria.
Cap a el Nord, podem distingir en primer pla totes les planes de Lleida amb els seus pobles, carreteres i rierols. En segon terme distingim la serra del Montsec, el d'Ares i el de Rubió i ja més el fons tot els Pirineus, llevat l'oriental. Cims emblemàtics com el Balaitous, Perdut, Posets, Aneto, Besiberris o Cotiella es distingeixen perfectament en dies molts clars.

8.-CLIMA I VEGETACIÓ

El clima és mediterrani. A l'hivern, no sol haver-hi neu, encara que podem trobar dies de molt fred a les parts altes i sobretot vent. A l'estiu, que sol ser extremadament calorós, és fàcil que es desenvolupin tempestes en breus espais de temps.
La vegetació està composta també de plantes de baixa muntanya i de clima mediterrani, tal com ja s'ha dit.
9.- EQUIPAMENT

Motxilla, gorra o barret, ulleres, i roba d'abric a l'hivern, especialment roba protectora del vent. No és pas recomanable anar en wambes. Si ho és, el dur una màquina de retratar i uns allargavistes.
En tot el recorregut, llevat del Clot dels Cirerets, no trobarem pas aigua. Cal doncs portar-ne.