Aquest esdeveniment, que enguany és el 50è aniversari, té un caràcter reivindicatiu i festiu i l'organitza cada any una entitat o grup d'entitats i clubs excursionistes de la FEEC. S'ha organitzat ininterrompudament des del 1970 i vol refermar la voluntat d'un poble per mantenir ben viva la llengua catalana tot fent un homenatge a Pompeu Fabra (aquest any fa 150anys del seu naixement).

A les 8h sortim, 4 dels participants de Palau Reial i anem recollit la resta: 11 a l'Agrupa, carrer Padilla i l'última a Sant Andreu- Fabra i Puig. Parem per esmorzar a l'Àrea del Montseny i arribem a l'hotel de Prada a les 12h, fa un dia preciós bon sol, gens de fred i molta alegria.  Anem cap al centre del poble a dinar i ens dividim amb tres grups per anar a diferents restaurants, pensant que així asseguràvem més rapidesa en el servei. A les 14h hem d'estar al Monestir de Cuixà. Trobem diferents grups de gent que ha vingut de diferents llocs del país català.

A les 14,30h comença la visita guiada per l'arquitecte responsable de les obres de restauració del Monestir de Ciuxà, que és secundat pel senyor Taurinyà,  cap del Casal de Conflent, Durant una hora anem recorrent les dependències que es poden visitar i escoltant les explicacions molt interessants que ens dóna. Acabem la visita a la cripta, la joia de Cuixà, lloc emblemàtic on Pau Casals s'inspirà per compondre El Pessebre,  passem per la botiga de records.(tot ajuda a finançar la reconstrucció) Érem un total de 50 persones.

Anem cap al poblet pintoresc de Vilafranca de Conflent, on estem passejant durant dues hores i els que practiquen l’esport de comprar aprofiten per portar algun record als seus estimats. Un cop vist el tren groc que passava a prop nostre sortim amb l'autocar cap a l'hotel i seguidament anem a sopar a les 20h al Poliesportiu que tenim ben a prop de l'hotel. Ens posem tots junts en una taula després de  l'apetitiu ,amb moscat i vi negre.  Sopem molt bé, (una gentilesa de la FEEC). Finalment com a complement lúdic, 2 músics, un valencià i l'altre català, toquen un repertori de cançons molt divertides i dinàmiques, on hi participem tots  d'una manera o altra , moltes rialles  i molt divertiment ,  ens ho passem  "pipa". I a dormir, uns més aviat que uns altres.

Dia 17 esmorzem a l'hotel i recollim el poc que hem portat i ho deixem a l'autocar. Anem caminant cap al poble, visitem l'església de Sant Pere que té el més gran retaule barroc de  França.  A l'esquerra del retaule, a la capella de la Concepció, podem admirar el Crist negre del segle XVI, considerat la peça més bonica de l'església.

A les 10h ens trobem amb els del Casal del Conflent, que ens conviden a visitar el seu local (alguns hi van anar). La gent va arribant a la plaça de l'església i tot es va animant, els castellers  preparant les faixes i posant-se-les, els timbalers amb els seus sons, els grallers i el drac amb els seus portadors que es van alternant per fer-lo caminar.

El senyor Jordi Mir, com cada any ens va guiant pels carrers i ens va comentant: la primera casa on parem, havia estat l'Ajuntament, i allí havia estat exposat el cos del mestre Pompeu Fabra abans de ser enterrat, després la casa on va viure i mori, i en comitiva acompanyats de música i un ambient festiu  arribem al cementiri unes 250 persones  fins la tomba de Pompeu Fabra.

Aquí hi ha un parlament del senyor Jordi Mir  i de Jordi Merino. Encesa de la flama i col·locació  de la flama a la llanterna que ha de servir per traslladar-la a Montserrat, aquest any a peu com es va fer el primer any, s'interpreta per una noia amb violoncel  un emotiu Cant dels ocells  de Pau Casals, i finalment el Cant dels Segadors.

La comitiva segueix fins al poble una altra vegada  acompanyada del drac, castellers i els sons dels timbalers i, gralles.

Arribats al pavelló esportiu, es  fan els parlaments del Regidor de l'Ajuntament de Prada, el senyor Taurinyà Cap del  Casal de Conflent, el senyor Jordi Merino , president de la FEEC i el senyor Jordi Mir, després intercanvi d'obsequis, i tot seguit aperitiu i dinar. Tot amb molta joia, pau i amor. Fantàstic!!! un dia molt especial per recordar.

Tornada cap a casa, la majoria dormint a l'autocar i a les 18h aproximadament arribem a  Barcelona amb la posta del sol.