Cova de Golaró

Durant una setmana hem pogut gaudir d’un parell d’excursions, on en cada una d’elles hem tingut l'al·licient de visitar una cavitat.

CINGLES DEL FAR I COVA DE GOLARÓ

La primera, la Cova del Goleró sota els cingles del Far.

Comencem l’itinerari a Sant Martí Sacalm i per la canal del Grau Petit pugem a l’ermita de Santa Anna ja a dalt de l’altiplà. Ens acostem al Santuari del Far, on gaudim de les vistes sobre el Ter, les Guilleries, el Collsacabra, el Montseny, i més enllà. Seguim direcció NW i ens enfilem a La Trona, que és una part del cingle en part esberlada, però que és un magnific mirador. Continuem en la mateixa direcció per sobre l’altiplà del Far. El camí aviat es converteix en un corriol de cornisa a frec de la cinglera, i que va perdent alçada fins arribar al Pla de l’Om. En aquest punt la nostra ruta gira cap al sud per a trobar l’inici del Grau de Golaró. Anem baixant pel grau i després de varies ziga-zagues surt a la nostra dreta,un petit i poc perceptible viarany que baixa de forma molt pronunciada cap el fons de la canal. Baixem amb compte aprofitant arrels fins a l’entrada de la Cova de Golaró.

La entrada és prou ampla i fàcil. La cova té una fondària aproximada de 300 metres. Cap al final hi ha un sifó on ja has d’anar amb material específic. El recorregut està ple de blocs i fang. Passem per la Sala Guarra,anomenada així ja que és plena de ratpenats i els seus excrements, on podem veure algunes formacions. A partir d’aquí ja ens caldrà arrossegar-nos i emmerdar-nos més (literalment), pel que decidim fer mitja volta i retornar a l’exterior.

Una vegada som fora, seguim baixant el grau. El corriol pren direcció SE fins arribar a la masia de La Triola. Ara per drecera i pista arribem al Castell de Fornils (segle XII), de grans dimensions i en estat de restauració. Prosseguim per pista fins al mas de Santpau i retornem a sant Martí Sacalm per boscos sota la cinglera que hem recorregut anteriorment.

GALLIFA I L’AVENC DE LA CASETA DELS PLANS

Sortim del dispers poble de Gallifa baixant a buscar la seva riera. Anem seguint el curs de l’aigua tot passant per amagats gorgs, fins arribar al més gran anomenat Gorg Negre. Ara ja deixem el fondal de la riera i seguim cap el nord amb dura pujada per un pedregós corriol fins el Pla de La Mina, on podem contemplar els Cingles de Gallifa. Creuem la carretera i pugem fins el gran mas de La Roca. Després d’un tram de pista la deixem i pugem pel costat del Sot de la Tomba. Just abans d’arribar a Coll de Termes, ens desviem a l’esquerra per un camí entre cingleres amb petites pujades i baixades. Creuem el Sot de la Roca  i anem a creuar el torrent de Pujadetes. Just quan el nostre itinerari s’apropa al Sot dels Aurells, ens desviem a la dreta, bosc a través fins a trobar a pocs metres l’Avenc de la Caseta dels Plans

L’entrada és estreta (1x0,40) i ens han dit que es pot entrar sense material. Ens ho mirem i decidim baixar. Cal fer una incòmoda desgrimpada i encastament. Un cop a baix, resseguim la cavitat. Passats uns 10 metres trobem una bifurcació. Voltem pels dos ramals on el de l’esquerra ens cal superar un pendent de 3m. Com és normal, tenim els amics ratpenats canviant de lloc a mida que ens apropem, menys els més mandrosos que segueixen penjant del sostre. En total l’avenc té un recorregut de 44 metres.

Desfem les nostres passes fins el pou de sortida i tornem a fer el petit encastament per a sortir. Estem satisfets d’haver baixat a l’avenc: amagat, accessible i curiós.  Ja a la superfície anem a retrobar el camí que seguíem cap el coll de Sant Sadurní,  i pugem al capdamunt de la cinglera on hi ha l’ermita romànica de Sant Sadurní de Gallifa. Vora el cingle les vistes paguen la pena. Retornem al coll de Sant Sadurní, i baixem per la dreta canal de Sant Sadurní  fins a Gallifa.