Pic d'Envalira

Deixem el vehicle a la part superior del nucli del Pas de la Casa (Andorra) i comencem la nostra ruta, inicialment pel terreny que ocupen les pistes d’esquí. Anem guanyant desnivell tot dirigint-nos a la base del Pic d’Abelletes, on ja trobem el corriol senyalitzat que puja al coll dels Isards. Fem un petit flanqueig i remuntem de nou, ara fins el portell de Fontnegre. A partir d’aquí s’eixampla la vista cap el sud: Puigpedrós, Pedraforca, Portella Blanca, etc. Nosaltres seguim pujant (W) pels herbats lloms que ens porten als cims del Pic Negre d’Envalira i el seu bessó Pic o Bony d’Envalira. Des d’aquest darrer cim podem veure la llarga carena i cresta que ens portarà fins el Pic de Pessons.

Anem seguint l’airosa carena resseguint els cims del Pic d’Engait, Pic de Serra Seca (on ens cal grimpar una estona), Pic dels Colells, i Pic de Montmalús. Aquí deixem la cresta i franquegem pel sud el Pic de Ribuls fins a la Portella de Pessons. El dia aguanta força bé i encara tenim marge per arribar al refugi de l’Illa. Així doncs aprofitem per fer el Pic de Pessons, mirador immillorable de la regió i més concretament del Circ que porta el seu nom.

Baixem cap el sud on a la vora de l’estany de l’Illa hi ha el refugi. Un refugi del Govern Andorrà, totalment reformat, guardat i amb tot el necessari, fins i tot wifi. Dutxa, sopar i dormir.

El segon dia, ja amb més tranquil·litat anem baixant pel magnífic sender que recorre la vall del riu Madriu, declarada patrimoni de la Humanitat per la Unesco. Certament és una vall magnífica que transcorre entre pradells i boscos sota els cims de la Tossa Plana de Lles, Setut, Colilla, etc, fins arribar a Les Escaldes, on malauradament s’acaba la pau i tranquil·litat per entrar al merder comercial d’Andorra.

Prenem el cotxe de línia que ens torna de nou al Pas de La Casa, punt d’inici d’aquesta travessa per carenes, crestes i valls.