Tossal de Rus

Raquetes a Tossal del Rus des del Coll de la Creueta i Corredor Vermicelle a Cambre d'Aze

Participants: Josep-Emili  Ferrer, Sara Gómez, Yolanda Soto, Xavier Soriano i Antonio Rivas.

Raquetes a Tossal del Rus des del Coll de la Creueta, 10 de març de 2018

Aquesta és una senzilla ruta circular de 8 km perfecta per a fer raquetes de neu i per a escalfar per a l'activitat del dia següent.

Després d'aturar en un forn de Cercs per comprar coques (segons Yolanda aquí venen les millors coques del món!) ens vam dirigir a El Coll de la Creueta (1888 m) que és a la carretera que va des de La Molina fins a Castellar de N'Hug. on trobem un lloc per aparcar. Aquí parteix la ruta que ascendeix fins al Tossal de Rus passant abans pel Cim del Pla de Baguet.

Trobem bastantes persones passejant per allà encara que a mesura que ens endinsem en la ruta estarem pràcticament sols.  Hi ha força neu i per tant ens posem les raquetes de seguida. El cel està gris i amenaça de possibles pluges i tot i que fa una mica de vent i de fred, la climatologia és del tot raonable per fer l'activitat.

Sense dificultat a causa del poc pendent arribem al Coll de la Bassa on hi ha els edificis de les Barraques de Rus, amb un tros de cobert que pot servir d'aixopluc.  Aquí pararem a la tornada per fer un descans i menjar alguna cosa.

El Tossal de Rus ja és a prop i visible. Després de una forta pujadeta arribem al cim.  Aquesta és la part del passeig amb major exigència física. Al cim gaudim de la vista i fem algunes fotos.

En el camí de tornada la temperatura cau i comença a fer vent pel que ja tenim ganes d'arribar al cotxe.

Passeig bonic de dificultat moderada amb bones vistes del Puigllançada, el Pedraforca, el Puigmal etc.

Corredor Vermicelle a Cambre d'Aze, 11 de març de 2018

Sortim de Cercs, on vam dormir la nit anterior, en direcció al pàrquing d´Eyne on havíem quedat amb els altres per fer l'aproximació al canal Vermicelle. La Vermicelle és una canal fàcil però també una de les més boniques de la zona i per això és la més freqüentada pels muntanyencs. És un estètic i estret corredor de neu entre grans parets , situat a la part dreta de la cara nord del magnífic circ de Cambre d'Ase, al Pirineu francès. La canal també s'utilitza com a via de baixada d'algunes de les vies de la part dreta del circ.

La seva dificultat tècnica és PD i té una longitud de 250 metres i un pendent mitjà d'entre 35 i 45 graus tot i que en els seus metres finals arriba als 50 graus. Pel que fa al material, nosaltres vam pujar amb un piolet i un bastó a cada mà. En Josep portava una corda per si les mosques que al final no vam utilitzar. Debatem si hem de portar o no raquetes a la motxilla, però al final vam decidir fer-ho.

El recorregut al circ d'Aze és llarg i tediós. Al principi la neu està més o menys dura però aproximadament a meitat de recorregut es fa més tova, el que fa més lenta la marxa. Tot i això no ens calcem les raquetes. Travessem el bosc i remuntem una petita vall. A mesura que anem pujant, cada vegada tenim més a prop les parets del circ davant nostre.

Finalment vam arribar al circ i la vista és esplèndida. A la dreta es troba la Vermichelle, una mica amagada però visible. Després de caminar alguns minuts ens situem en la seva base per pujar-la. Al començament la neu contínua tova però després de pujar una breu distància la neu es va solidificant i és hora de posar-se els grampons. El pendent aquí és més suau (uns 35 graus) i només arribant a la meitat augmenta fins assolir uns 45 graus. A mesura que anem avançant la canal es va fent també més estreta.  Impressiona pujar entre les seves altes parets i ja veiem la sortida del corredor que al principi estava oculta. Durant la pujada ens vam creuar amb bastants esquiadors que utilitzen la canal per baixar del cim.

El tram final de la canal és probablement la seva part més interessant ja que el seu pendent augmenta fins a uns 50 graus tot i que la dificultat tècnica continua sent baixa. Finalment arribem al cim occidental de Cambre d'Ase (2750 m), que ens premia amb unes vistes magnifiques de la Cerdanya francesa i del circ. Ens quedem una estona fent fotos però comença a bufar un fort vent fred i decidim que ja és hora de iniciar la baixada.

La majoria de la gent fa la baixada per la Canal Central però nosaltres la fem per l'aresta oest. Baixem amb calma fins arribar de nou a les pistes d'esquí i ara sí ens posarem les raquetes ja que ens enfonsem a la neu.

En conclusió, bella i fàcil canal amb magnifiques vistes, del tot recomanable! Un final de setmana complet i molt divertit, tant de bo que la neu duri aquest any per tenir més caps de setmana com aquest!