A més de descriure itineraris, vies, ascensions, en aquests temps de confinament he considerat fer-vos ressò d'articles molt importants i al mateix temps de gran interès per a tots els que practiquem escalada, ja sigui esportiva, via llarga o alpinisme.
A la revista Desnivel (Nº 341) apareix un article molt interessant sobre mosquetons HMS, en el qual posen de manifest un error molt estès en el món de l'escalada. En aquest article es mostra com l'ús de mosquetons HMS (o mosquetons de pera) com mosquetó de seguretat d'ús general és totalment desaconsellable. Els mosquetons HMS estan dissenyats amb un objectiu molt específic pel que, en certes situacions, poden resultar perillosos.
D'aquest estudi, es fa ressò la ENSA en col·laboració amb els laboratoris d'assaig de Petzl i la publicació Montagnes Magazine també recull part d'aquest estudi en la seva fitxa Pedago de 2018.03.26.
Com dèiem a la introducció, un error molt comú que cometem la majoria d'escaladors és confondre el concepte de mosquetó de seguretat amb el de mosquetó HMS (els mosquetons de pera). I no és un problema únicament conceptual, sinó un problema d'ús inadequat del material de seguretat que pot comportar greus conseqüències.
Els mosquetons HMS de disseny simètric (figura1) són mosquetons de seguretat, és veritat, però han estat dissenyats per usar-los bàsicament pel nus dinàmic, el rapel i sempre que estigui sotmès a tensió per càrrega, i poques maniobres més. En el rapel és aconsellable, utilitzar un mosquetó amb un element que permeti evitar una càrrega transversal motivat per un gir involuntari del mosquetó (Figura 3).
La forma ampla de la pera no està pensada per guiar la càrrega cap al braç rígid del mosquetó (el costat més resistent), sinó per permetre el moviment del nus al mosquetó. De fet, aquest guiat pot resultar perillós, especialment en aquells models més simètrics (figura2), ja que pot allunyar la càrrega del braç rígid, reduint-se dràsticament la resistència (de 27 kN a 12 kN).
Aquest allunyament del braç rígid pot evitar-se d’alguna manera per mitjà l’ús de mosquetons HMS amb més colze, (figura 4) que pel seu disseny, impedeix aquest lliscament a la banda menys resistent a què fem referència abans.
Llavors què hauríem d'usar?
La resposta és clara: els mosquetons de seguretat per a ús general en maniobres de seguretat i com a connector principal en qualsevol element d'ancoratge són els de assegurança no HMS (que, segons la normativa actual porten el símbol de B, de tipus bàsic). En aquests, la forta asimetria (Figura 5), farà que la càrrega es situï sempre de manera adequada.
L'ús d'aquests mosquetons de seguretat tipus B, han de ser utilitzats tant en els punts d'ancoratge, com en el punt central i tant en reunions instal·lades mitjançant elements mòbils (encastadors, pitons de roca, friends), com instal·lades utilitzant elements fixos (parabolts amb anella, o cadenes). Fins i tot el dispositiu que utilitzem per assegurar fixat a el punt central de la triangulació pot desplaçar-se com mostra la imatge d'una triangulació mitjançant un sistema de equalette 2.
Referències de consulta:
- ASAC Formació
- Desnivell nº 341 Assaig mecànic, ús de HMS a la reunió. Alfonso Egea
- Vimeo vídeo Experiment mosquetons HMS. autor Juanito
- Montagnes Magazine / Pedago març 2018 El perill dels HMS Philippe Brass
Xavier Aznar